جستجو
همه دسته بندی ها
    منو بسته
    بازگشت به همه

    لیست تمام لوازم خیاطی

    لیست تمام لوازم خیاطی

    انسان‌ها هزاران سال است که از هنر و لوازم خیاطی برای ساخت لباس‌هایی که بدن آن‌ها را از سرما، گرما و آسیب‌های دیگر محافظت کند استفاده می‌کنند.

    احتمالا انسان‌ها اولین لباس‌ها را از چرم و پوست حیوانات تهیه می‌کردند تا اینکه کم کم به این توانایی رسیدند که بتوانند نخ تولید کنند و در نتیجه لباس‌های امروزی کم کم رواج پیدا کردند.

     برای هزاران سال استفاده از خیاطی صرفا برای رفع نیاز انسان‌ها بوده است، اما در سده‌های اخیر و به خصوص از زمانی که نیازهای اولیه انسان نظیر خوراک و مسکن تامین شد در زمینه لباس و پوشاک نیز توقعات انسان‌ها به مراتب از سطح نیاز بالاتر رفت، به شکلی که امروزه مٌد و پوشاک یکی از تاثیرگذارترین صنایع در جهان است و هنر خیاطی به عنوان یک رشته تدریس می‌شود، به همین خاطر خیاطی امروزه به یک هنر جهانی با بازاری پر رقابت تبدیل شده است.

    در هنر خیاطی اما مهم‌ترین مسئله استفاده از وسایل و لوازم خیاطی است که بتوان با آن بهترین محصولات را تولید کرد.

    از جمله کاربردی‌ترین لوازم خیاطی می‌توان به چرخ خیاطی، نخ و سوزن، صابون، خط کش، بشکاف، قیچی، یراق آلات و .... اشاره کرد.

    اگر شما هم به این حرفه علاقه دارید همراه ما باشید تا به معرفی بهترین لیست تمام لوازم خیاطی بپردازیم. 

     

    لیست کامل تمام لوازم خیاطی

    هر شغل و حرفه‌ای برای انجام کارهای خود نیاز به ابزاری دارد. خیاطی هم از این قضیه مستثنی نیست. خیاطی جزء صنایع دستی محسوب شده و یک هنر بسیار گسترده است که از آن در تهیه و تولید انواع لباس و پوشاک استفاده می‌شود به همین جهت ابزارهای مورد نیاز در این حرفه هم دارای تنوع بالایی هستند که در ادامه به معرفی کاریردی‌ترین ابزارها به همراه عکس این محصولات پرداخته‌ایم. 

     

    چرخ خیاطی

    چرخ خیاطی

    اگر خیاطی می‌کنید یا دوست‌دارید که خیاطی را شروع کنید اولین و بهترین ابزار که باید آن را تهیه کنید چرخ خیاطی است.

    چرخ های خیاطی در دو مدل صنعتی و خانگی تولید می‌شوند.

    چرخ‌های خانگی چند کاره بوده و مناسب دوخت و دوزهای سطح پایین هستند و برای افرادی که در منزل خیاطی می‌کنند یا تمایل به یادگیری خیاطی دارند مناسب هستند.

    چرخ‌های صنعتی اما به صورت تخصصی تولید می‌شوند و از هر چرخی به منظور خاصی استفاده می‌شود. چرخ‌های صنعتی در تولیدی‌ها کاربرد دارند.

    از جمله بهترین تولید کنندگان چرخ های خیاطی در جهان می‌توان به ژانومه به عنوان بزرگترین تولید کننده چرخ خیاطی درجهان اشاره کرد. در ایران هم کاچیران قدیمی‌ترین تولید کننده چرخ در ایران و خاورمیانه است.

    وسلیه دیگر خیاطی که مرتبط با چرخ خیاطی است روغن است. چرخ خیاطی نیز مانند تمام وسیله‌های متحرک برای کارکرد بهتر نیاز به استفاده از روغن و روغنکاری دارد.

    کاغذ الگو

    از مهم‌ترین وسایل ضروری خیاطی استفاده از الگوی اولیه لباس است. این الگو را بر روی کاغذهای مخصوصی به نام کاغذ الگو رسم کرده و روی پارچه پیاده می‌کنند. کاغذهای الگو در رنگ و طرح‌های متنوعی وجود دارند که هر کدام برای هدف خاصی کاربرد دارند. کاغذ الگو معمولا به صورت کیلویی یا رولی عرضه می‌شود.

    انواع سوزن

    در مورد لوازم خیاطی باید به سوزن‌ها اشاره کرد که بدون آن‌ها دوخت لباس و پوشاک غیر ممکن است.

    سوزن ابزاری به شکل میله و باریک است که از جنس پولاد ساخته می‌شود.

    سوزن دست دوز: سوزنی که برای دوخت و دوزهای دستی کاربرد دارد که خود این سوزن‌ها به انواع جوالدوز، لحاف دوز، روباندوز، چرم دوز، تشک دوز و .... تقسیم می‌شوند.

    سوزن چرخ خیاطی: چرخ خیاطی هم برای انواع دوخت دارای سوزن‌های متفاوتی است.

    نخ خیاطی

    از ملزومات و وسایل خیاطی نخ‌ها هستند. بدون نخ‌، لباس‌ها و پوشاک مانند خانه‌ای بدون سقف می‌مانند. برای خیاطی سه نوع نخ طبیعی، مصنوعی و مخلوط کاربرد دارند.

    از جمله نخ ها می‌توان به ابریشمی، پنبه‌ای، فلزی، گلدوزی، قلاب بافی و ... اشاره کرد.

    در زمان دوخت باید به رنگ، قطر و نخ و همچنین جنس پارچه توجه کنید.

    قیچی

    قیچی

    وسیله ضروری بعدی قیچی است. در انتخاب قیچی دقت کنید زیرا استفاده از قیچی نامناسب موجب آسیب رسیدن به تارو پود پارچه می‌شود، همچنین استفاده از قیچی نامناسب موجب خستگی دستان شما می‌شود.

    بشکاف

    بشکاف نیز از وسایل خیاطی است که برای شکافتن قسمتی از پارچه یا بازکردن جای دکمه استفاده می‌شود یا زمانی که خیاط قسمتی را اشتباه دوخته است و نیاز به تعمیرات دارد از این وسیله استفاده می‌کند. استفاده از بشکاف نیاز به دقت بالایی دارد زیرا بی احتیاطی در استفاده از آن می‌تواند موجب آسیب رسیدن به پارچه شود.

    اتوکشی

    اتو کردن یکی از مهم‌ترین مراحل در دوخت لباس است. اتو کشی هم در زمان دوخت لباس و هم در پایان کار ضروری است.

    اتوکردن در زمان دوخت از این جهت اهمیت دارد که باعث دقت و ظرافت بیشتری در کار نهایی می‌شود.

    همچنین اتو کشی صحیح باعث می‌شود در صورت وجود نقص یا عیب در لباس، آن عیب به چشم نیامده و پوشانده شود.

    سوزن ته گرد

    یکی از لوازم خیاطی که خود من به شخصه علاقه زیادی به استفاده از آن‌ها دارم سوزن ته گردها هستند.

    زمانی که می‌خواهید الگوی خیاطی خود را بر روی پارچه قرار دهید باید از این سوزن‌ها استفاده کنید.

    همچنین برای اینکه پارچه‌های شما دقیقا روی محل مورد نظرتان ثابت بمانند تا بتوانید به آن‌ها کوک بزنید نیز باید از سوزن ته گردها استفاده کنید.

    سوزن ته گردها را بر روی گلوله‌های پارچه‌ای قرار می‌دهند تا گم نشوند.

    یراق آلات در خیاطی

    یراق آلات

    وقتی صحبت از لیست تمام لوازم خیاطی می‌کنیم قطعا یراق آلات جزء جدایی ناپذیر هستند که قطعا بدون آن‌ها بسیاری از لباس و پوشاک‌ها بدون کاربرد خواهند بود.

    اگر اصطلاح یراق آلات برایتان نا آشنا است باید بگویم به قطعاتی معمولا ریز و کوچک گفته می‌شود که هم جنبه کاربردی دارد هم جنبه تزئینی برای محصولات تولیدی به عنوان مثال 

    لحظه‌ای شلوارهای جین را تصور کنید که زیپ، یا دکمه ندارند، کمربندهایی که سگک ندارند یا پیراهن هایی که بدون دکمه هستند. در تصوریر بالا عکس چند مورد از یراق‌های پرکاربرد را مشاهدهن می‌کنید.

    از مهم ترین و پرکاربردترین یراق‌های موجود می‌توان به انواع زیپ و سرزیپ، دکمه‌ها، قفل‌ها،سگک‌ها و ... اشاره کرد.

    خرید سرزیپ

     

    علاوه بر بحث کاربردی، یراق آلات جنبه زیبایی و تزئینی نیز دارند به طوری که امروه در دنیای مُد بسیار کاربردی هستند. از جمله بهترین یراق‌های تزئینی می‌توان به گل سینه‌ها و پلاک‌ها اشاره کرد که در صفحه یراق پوشاک دُرتابان می‌توانید بهترین و به روزترین یراق‌ها را برای خیاطی خود تهیه کنید.

    انواع پارچه

    در دوخت پوشاک و لباس از پارچه‌های متنوعی از جمله پارچه‌های نخ پنبه‌ای، جیر، جین، کتان، حریر، ابریشمی، پلی استر، لیون و.... استفاده می‌شود.

    انگشتانه

    انگشتانه

    افرادی که دوخت با دست را انجام داده اند متوجه این مسئله شده اند سر سوزن‌ها به دلیل نازک بودن موج آزار و اذیت انگشتان شما خواهد شد از این رو استفاده از انگشتانه ضروری است. انگشتانه معمولا از جنس فلز ساخته می‌شود تا مانع از فرو رفتن سوزن حین خیاطی به انگشت شود.

    خط کش و متر خیاطی

    برای دوخت یک لباس کامل و درجه یک نیاز است که پارچه‌ها اندازه‌های دقیق داشته باشند همچنین محل قرار گیری دکمه ها، زیپ ها و ... دقیقا مشخص باشند از این رو به متر و خط کش خیاطی نیاز داریم.

    اگر لوازم یک خیاط را دیده باشید قطعا با مدل‌های متنوع خط کش روبه رو می‌شوید که به نوبه خود جالب توجه هستندو طرح های متنوعی دارند از جمله:

    • خط کش پیستوله(فرانسوی منحنی): معمولا از جنس چوب و پلاستیک بوده و برای تنظیم الگو و ترسیم منحنی‌های ظریف مانند یقه و حلقه آستین کاربرد دارد.
    • خط کش گرزی(خط کش گرنل): از جنس پلاستیک بوده و برای رسم انحنای فاق در الگوی شلوار کاربرد دارد.
    • خط کش تی: که به دلیل ظاهر آن به این نام معروف است برای علامت گذاری و خط کشی‌های بلند استفاده می‌شود.
    • خط کش شمشیری: برای رسم انحنای درز پهلوی شلوار و دامن از این نوع خط کش استفاده می شود.
    • خط کش دوخت جا دکمه
    • خط کش مولر: از این خط کش برای رسم منحنی باسن، درز آستین و طراحی یقه‌های خاص خیاطان استفاده می‌کنند.

    از دیگر خط کش‌های خیاطی می‌توان به اشل، گونیای محدب و ... اشاره کرد.

    صابون خیاطی

    گفتیم که یکی از لوازم خیاطی خط کش است که برای اندازه گیری و مشخص کردن محل برش و دوخت به کار می‌رود. اما در کنار خط کش ما به وسیله ای نیاز داریم که محل اندازه گیری شده را با آن علامتگذاری کنیم. این ابزار می‌تواند مداد، خودکار یا هر وسیله‌ای باشد که رنگ داشته باشد.

    اما بهترین وسیله برای این کار را صابون می‌دانند چون دارای رنگ‌های متنوعی هستند و همچنین جنس صابون به شکلی است که با شستن پارچه یا توسط حرارت علامتگذاری‌ها از بین می‌روند.

    کاربرن و رولت خیاطی

    رولت خیاطی

    کاربن و رولت خیاطی نیز از جمله ابزارهای علامت گذاری و برش روی پارچه و الگو هستند.

    جای سوزن 

    آخرین ابزاری که به آن اشاره می‌کنیم بالشت یا جای سوزن است. این ابزار به ظاهر ساده اهمیت بالایی دارد زیرا از گم شدن و خطرات احتمالی مانند فرو رفتن سوزن در دست و پایه شما  دیگران جلوگیری می‌کند.

    جعبه لوازم خیاطی

    افرادی که به صورت حرفه‌ای کار خیاطی را انجام می‌دهند همیشه یک دغدغه اساسی دارند، آن هم این است که به خاطر داشتن ابزار و وسایل زیاد همیشه میز کار آنها به هم ریخته بوده یا وسایلشان گم می‌شود به همین دلیل بود که جعبه لوازم خیاطی یکی از ابزارهای ضروری برای خیاطان ساخته شد. در جعبه لوازم خیاطی وسایلی مانند متر، قیچی، سوزن، بشکاف، نخ و ....وجود دارد که به راحتی میتوان آن را باز کرد و از وسایل موجودش استفاده کرد.

    بورس لوازم خیاطی 

    برای خرید لوازم خیاطی فروشگاه‌های بسیاری وجود دارد اما راسته اصلی یا در واقع بورس لوازم خیاطی تهران را می‌توان سرای مشیر خلوت بازار و همچنین کوچه رفاهی دانست که البته ملزومات سفره عقد نیز در این مکان به فروش می‌رسد. برای خرید انواع چرخ خیاطی با قیمت مناسب هم باید به بورس این کالا یعنی میدان محمدیه خیابان خیام مراجعه کنید که ده‌ها فروشگاه چرخ خیاطی را در این راستا مشاهده خواهید کرد.

    همچنین همانطور که اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین ملزومات خیاطی انواع یراق آلات هستند که کاربرد زیادی دارند. بورس یراق آلات نیز محله پاچنار در بازار بزرگ است که فروشگاه‌های بسیاری در این حوزه فعالیت می‌کنند.

    در صورتی که شرایط خرید حضوری هم ندارید می‌توانید محصول یراق مورد نیاز خود را از طریق وبسایت این مجموعه سفارش دهید.

    سرای مشیر خلوت: بعد از خروج از دهانه مترو پانزده خرداد از دهانه اصلی بازار تهران که وارد شدید‌ به سمت مسجد امام‌خمینی مسیرتان را کج کنید. به مسجد امام‌خمینی رسیده و از پله‌ها پایین می‌روید. بعد از آن مسیرتان را به سمت حیاط کوچک ادامه دهید و بعد از رد شدن از آن به حیاط بزرگ و حیاط اصلی مسجد می‌رسید. بعد به سمت چپ حیاط می‌روید. از دالانی که حیاط را به بین‌الحرمین وصل می‌کند عبور می‌کنید. به دوراهی رسیده‌اید که یک راهش به بازار لوازم التحریر می‌رود و مسیر دیگرش به سمت «مشیر خلوت» ختم می‌شود یعنی همان جایی برای خرید وسایل خیاطی و لوازم تزیین عروسی است.

    بورس چرخ خیاطی: برای رسیدن به بازار چرخ خیاطی فروش‌ها می‌توانید از خروجی مترو پانزده خرداد یا میدان محمدیه استفاده کنید و وارد خیابان خیام شوید.

    بورس یراق آلات پاچنار: برای رفتن به محله پاچنار نیز می‌توانید از مترو پانزده خرداد یا مترو خیام استفاده کنید.

    همانطور که ملاحظه کنید تمام ملزومات خیاطی را می‌توانید از یک محله تهیه کنید و نیازی به صرف انرژی و زمان زیاد نیست.

    جمع بندی 

    صنعت مُد و پوشاک از جمله پر توجه‌ترین حوزه‌ها برای رشد و فعالیت می‌باشد که روز به روز نیز به علاقه مندان این حوزه افزوده می‌شود. از مهم‌ترین موارد در این صنعت پر تکاپو به طور حتم لباس‌ها هستند. در این مقاله بر آن بودیم که به معرفی لیست تمام لوازم خیاطی از جمله چرخ خیاطی، نخ و سوزن، بشکاف، صابون، خط کش و یراق آلات را به شما معرفی کنیم.

    قطعا مواردی که ما اشاره تمامی لوازم خیاطی مورد نیاز را شامل نمی‌شود و ابزار و موارد دیگری نیز مورد نیاز شما خواهد بود.

    در صورتی که نیاز به خرید یراق پوشاک دارید می‌توانید با مراجعه به صفحه یراق آلات پوشاک دُرتابان به روزترین محصولات این حوزه را تهیه کنید.

    خرید یراق پوشاک

     

    نظرات
    نظر دهید بستن
    عالی بود مرسی