جستجو
همه دسته بندی ها
    منو بسته
    بازگشت به همه

    آنچه که باید درباره آبکاری فلز و یراق آلات بدانید

    آنچه که باید درباره آبکاری فلز و یراق آلات بدانید

    اگر به ابزار و وسایل اطرافتان یا حتی به لباس‌هایی که به تن کرده‌اید کمی دقت کنید کمتر وسیله‌ای را مشاهده خواهید کرد که از فلز و یراق آلات در تولید آن‌ها استفاده نشده باشد. اما همین یراق آلات کاربردی و زیبا که در ساخت انواع محصولات مختلف کاربرد دارند در مقابل شرایط نامطلوب آب و هوا، فشار، سایش، ضربه و اکسیداسیون ضعف داشته و فرسوده می شوند به همین خاطر از تکنیک آبکاری کردن استفاده می‌کنند تا مقاومت آن‌ها را بالا ببرند.

    اما آبکاری چیست؟ چه فرایندی دارد؟ آبکاری یراق و فلزات چه انواعی دارد؟ این‌ها سوالات و چالش‌هایی هستند که بسیاری از خریداران ما هنگام خرید در شرکت تولیدی- بازرگانی نفیس دُرتابان با آن مواجه هستند. اگر شما هم در هنگام خرید محصولات فلزی یا یراق آلات با این سوال و چالش‌ها مواجه هستید تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

     

    آبکاری چیست؟

    برای اینکه از فرسایش، خوردگی، زنگ زدگی و همچنین فرسودگی فلز جلوگیری شود یک لایه فلز نازک از جنس طلا، نقره، مس، روی، نیکل، سرب و... را بر روی فلز یا یراق مورد نظر پوشانده می‌شود. آبکاری فلز بهترین روش برای افزایش طول عمر فلزات است، همچنین از آبکاری برای تزئین و زیبایی هر چه بیشتر یراق آلات استفاده می‌شود.

    آبکاری فرایندی است که توسط آب، برق، محصول خام و فلزی که قرار است بر روی محصول بنشیند و رنگ آن را تغییر دهد انجام می‌شود. به عنوان مثال برای آبکاری به سبک رنگ نیکل با استفاده از جریان DC برق، محصولات به داخل آب فرو رفته و از روی فلز نیکل یون‌های منفی کم کم جدا شده و بر روی جنس خام مورد نظر می‌نشیند. یا به عنوان مثال دیگر، در روش آبکاری طلا، محصولاتی مانند دستبند و گردنبندهایی که از این جنس ساخته شده‌اند از فلز طلا استفاده می‌شود. از مهم‌ترین روکش‌های فلزی رایج در فرایند آبکاری می‌توان به:

    طلا، نقره، نیکل، کروم ، مس، رادیوم، قلع و .. اشاره کرد.

     

    انواع آبکاری یراق (فلزات)

    آبکاری فلزات به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود که ما بر حسب حوزه کاری خود در ادامه به 4 نوع آبکاری که در تولید یراق آلات مصرفی که در کیف، کفش و پوشاک کاربرد بیشتری دارند اشاره خواهیم کرد

    آبکاری فلز و یراق آلات

    آبکاری سیمی

    آبکاری سیمی به این صورت انجام می‌شود که یراق‌ها را به سیم بسته و آن‌ها را داخل محفظه فرو می‌برند و زمانی که رنگ شد فلز و یراق‌ها را از محفظه خارج می‌کنند.

    پس از خارج کردن یراق‌ها از محفظه می‌توان به صورت ساده از آن‌ها استفاده کرد یا اینکه آن‌ها را فرچه می‌زنند، که به آن آبکاری فرچه خورده گفته می‌شود مانند رنگ زرد قلم فرچه خورده.

    در مورد نیکل، یراق‌ها فقط به سیم بسته شده و داخل محفظه قرار داده می‌شوند.

    در مورد رنگ طلایی به این خاطر که این آبکاری چندین مدل مختلف دارد مانند طلایی زرد، طلایی لایت و.. فرایند آبکاری کمی متفاوت است، به این صورت که در فرایند آبکاری با استفاده از کم و زیاد کردن نوسان DC برق رنگ مورد نظر را در فلز به وجود می‌آوردند. در واقع باید گفت که ماده شیمیایی و رنگ همه یکسان است اما نوسان برق متفاوت باعث ایجاد این تنوع رنگی می‌شود.

    البته باید خاطرنشان کرد که استفاده از سیم و بستن فلزات مخصوص کشور ایران است در کشورهای پیشرفته‌تر همچون چین از شابلون‌های مخصوص استفاده می‌کنند. استفاده از این شابلون‌ها سرعت کار آبکاری را چندین برابر می‌کند زیرا همچون آبکاری توسط سیم باز و بسته کردن فلزات و یراق‌ها انجام نمی‌شود و صرفا یراق‌ها بر روی شابلون قرار داده می‌شوند که باعث صرفه جویی زیادی در زمان آبکاری می‌شود

     

    آبکاری رولینگ یا کیلویی

    در این مدل آبکاری یراق‌ها به صورت فله‌ای و یکجا داخل محفظه‌ای ریخته می‌شوند. این محفظه مدت زمان مشخصی چرخیده، سپس یراق‌ها را خارج کرده و داخل ظرفی ریخته می‌شوند تا آب آن‌ها خارج شود و داخل خشک کن قرار داده می شوند. سپس یراق‌ها را خارج کرده و آماده استفاده می‌شوند.

    البته باید به این نکته اشاره کرد که کیفیت رنگ و آبکاری کیلویی نسبت به آبکاری سیمی ضعیف‌تر است، دلیل آن هم این است که در فرایند آبکاری رولینگ یا کیلویی چون محفظه به صورت رولی و چرخشی دوران دارد یراق‌ها بر روی هم خورده و کشیده می‌شوند که ممکن است باعث ایجاد خط و خش بر روی آن‌ها شود. به آبکاری رولینگ، آبکاری ساده نیز گفته می‌شود زیرا در فرایند آبکاری از فرچه استفاده نمی‌شود به عنوان مثال سگک کمربند زرد قلم ساده

     

    آبکاری رنگ کوره‌ای

    این مدل آبکاری فلزات به این صورت است که یراق یا فلز مورد نظر در داخل رنگ قوطه ور شده یا با قلاب آویزان شده رنگ بر روی آن پاشیده می‌شود، و بعد از آن یراق‌ یا فلز وارد کوره می‌شود تا حرارت داده شود. با استفاده از حرارت وارد شده به فلز رنگ آن ثابت می‌ماند. در این مدل از آبکاری یراق و فلزات تنوع رنگ زیادی وجود دارد مانند: رنگ سبز، زرد، نارنجی، صورتی، آبی، گچی و .... به این معنا که در این مدل آبکاری فلزات هیچ‌گونه محدودیت رنگی برای وجود ندارد.

    اما باید به این نکته‌ داشت که در این مدل آبکاری کارگاه‌ها تعداد یراق مشخصی را از مشتری قبول می‌کنند و اگر تعداد پایین باشد معمولا این کار را انجام نخواهند داد.

     

    آبکاری رنگ IPG (PVDکوتینگ)

    دستگاه pvd

    رنگ IPG که به نام‌های رنگ ثابت یا رنگ خلاء نیز شناخته می‌شود بیشتر برای کارهایی از جنس استیل کاربرد دارد. محصولات تولیدی با این سبک آبکاری دارای رنگ ثابت با گارانتی هستند. به این معنا که معمولا تولیدی‌ها محصولات خود را با ضمانت ثبات رنگ 3 تا 4 ساله به فروش می‌رسانند. ما انواع مختلف آبکاری IPG داریم مانند 18 و 24 عیار. به این معنا که از طلای 18 عیار یا 24 عیار به صورت پاششی رویه یراق یا و فلزات استفاده شده است.

    در این نوع آبکاری یراق یا فلزات بر روی سینی یا شابلونی قرار گرفته و در محفظه‌ای به شکل گاوصندوق قرار می‌گیرند و با استفاده از نرم افزارهای مخصوص آبکاری انجام می‌شود.

    در آبکاری خلاء همچون آبکاری کوره‌ای تنوع رنگ بالا است. مانند رنگ‌های مشکی، طلایی، رز گلد، آبی و. ..

    البته باید خاطر نشان کرد با وجود موجود بودن دستگاه آبکاری خلاء در ایران معمولا میزان استفاده از آن به دلیل هزینه بالا پایین است و تولید کنندگان رغبت زیادی برای استفاده از آن ندارند.

    آبکاری IPG در مقایسه با سایر آبکاری‌ها یک تفاوت عمده دارد و آن هم مربوط به رنگ طلایی است. در سایر آبکاری‌ها تمام رنگ‌ها ثبات دارند اما در آبکاری خلاء رنگ طلایی بعد از مدت زمانی رنگ محصول تغییر پیدا می‌کند البته این مشکل با روش سیلر و کیلر برطرف می‌شود.

    جمع بندی

    در این مقاله سعی داشتیم به این سوال‌ها پاسخ بدهیم که آبکاری فلزات چیست؟ چه انواع و کاربردهایی را در تولید انواع یراق آلات کیف، کفش و پوشاک دارد؟ همانطورکه در این مقاله مطالعه کردید ما با توجه به حوزه کاریمان به 4 نوع آبکاری رولینگ، سیمی، کوره ای، IPGیا خلاء اشاره و نحوه آبکاری هر یک را به طور کامل ارائه کردیم. امیدواریم که با مطالعه این مقاله اطلاعات مفیدی در زمینه انواع آبکاری‌ فلزات بخصوص یراق آلات بدست آورده باشید که می‌تواند کمک بسیار خوبی در راه خرید شما باشد.

    در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در مورد آبکاری می‌توانید با کارشناسان ما از طریق شماره واتساپ 09220946729 ارتباط برقرار کنید.

    همچنین در صورت نیاز به خرید انواع محصولات آبکاری شده می‌توانید به صفحه محصولات یراق پوشاک، کیف، کفش و دستبند فروشگاه دُرتابان مراجعه کنید.

     

     

    نظرات
    نظر دهید بستن