جستجو
همه دسته بندی ها
    منو بسته
    بازگشت به همه

    آشنایی با انواع زیپ و سرزیپ و کاربردهای آنها

    آشنایی با انواع زیپ و سرزیپ و کاربردهای آنها

    زیپ­‌ها را می­‌توان یکی از ساده­‌ترین و در عین حال پرکاربردترین اختراعات بشر دانست.

    زیپ­‌ها شاید به ظاهر پیچیدگی خاصی نداشته باشند اما همین قطعات کوچک تنوع بسیار زیادی دارند. در ادامه در مورد انواع زیپ و کاربردهای هر یک از آن­ها صحبت خواهیم کرد . همچنین به معرفی برترین برندهای تولید زیپ در جهان اشاره خواهیم کرد. پس در صورتی که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در حوزه زیپ و سرزیپ هستید تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

    زیپ چیست؟

    برای زیپ تعاریف متنوعی به کار رفته است، به عنوان مثال زیپ را نوعی بَست می­‌دانند که متشکل شده از دو نوار قابل انعطاف که دندانه­‌های فلزی یا پلاستیکی بر روی آن تعبیه شده­‌اند که با کشیده شدن توسط یک سرزیپ یا ماشین در امتداد هم به یکدیگر متصل یا جدا می‌­شوند.

    دندانه­‌های زیپ به صورت(نر و مادگی) هستند که با حرکت سرزیپ به یکدیگر متصل می­‌شوند.

    از زیپ‌ها در ساخت محصولات متنوعی استفاده می­‌شود که بیانگر اهمیت این قطعات است. مانند: تولید کیف، پوشاک، چادرهای مسافرتی، کفش ها و موارد پر شمار دیگر.

    استفاده از زیپ قدمتی دیرینه دارد به عنوان مثال بنا بر مطالعات اولین زیپ‌­ها از دهه 1850 مورد استفاده قرار گرفته­‌اند. البته استفاده از زیپ­‌ها با مدل­‌های امروزی از سال 1913 و توسط Sundback Gideon که یک طراح و مهندس بود شروع شد.

    سرزیپ چیست؟

    از دیرباز پوشش انسان­­‌ها ساده و بدون استفاده از یراق بود اما به مرور زمان تغییراتی در نوع و سبک طراحی خیاطان ایجاد شد.
    یکی از این تغییرات اضافه شدن سرزیپ به پوشاک بود، و از آن در تولید تمامی محصولات پوشاک، کیف،کفش و.... استفاده می­‌شود.

    سرزیپ یا ماشین زیپ، قسمتی از زیپ است که وظیفه اتصال دندانه‌­های زیپ را بر عهده دارد و در 3 نوع استخوانی، فلزی و پلاستیکی تولید می‌­شود که جنس تولیدی آن­‌ها عموما از سرب(زاماک)، آهن، برنج، پلاستیک است و همچنین در شماره­‌های مختلفی اعم از 3،5،7،8 و.... ساخته می­‌شوند.

    درصورتی که به دنبال خرید سرزیپ کیف، کفش یا پوشاک با کیفیت خوب هستید می­‌توانید مدل‌های مختلف آن را با چند کلیک ساده از فروشگاه آنلاین دُرتابان تهیه کنید.

     

    خرید سرزیپ

     

    انواع زیپ و کاربردهای آن­ها

    انواع زیپ و سرزیپ

    اگر وارد یک فروشگاه یراق آلات یا خرازی شوید می­‌توانید مدل­‌های مختلف زیپ و سرزیپ­‌ها را مشاهده کنید که در طرح، مدل و رنگ­‌های مختلف تولید شده­‌اند که هر کدام در تولید محصول خاصی کاربرد دارند. انواع زیپ­‌ها را در مدل­‌های مختلفی می­‌توان دسته بندی کرد از جمله:

    زیپ­ معمولی

    پر مصرف­‌ترین و در دسترس­‌ترین نوع زیپ هستند که در بسیاری از محصولات کاربرد دارند. از آن­ها در ساخت شلوار­های پارچه­‌ای، دامن­‌ها و ... استفاده می­‌شود. یک طرف آن­ها توسط نگهدارنده بسته شده است و دو طرف پارچه از یکدیگر جدا نمی­‌شوند. از این زیپ­‌ها در ساخت کیف­‌ها نیز استفاده می­‌شود.

    زیپ­‌های جداشونده

    زیپ‌­های جداشونده در تولید محصولاتی کاربرد دارند که هدف تولیدکننده جدا شدن کامل دو قسمت پارچه از یکدیگر است. مانند زیپ پالتو، ژاکت، کاپشن، سوئیشرت و لباس­‌های ورزشی که به تن می­‌کنید.

    اگر دقت کنید بعد از حرکت سرزیپ و به انتها رسیدن آن دو طرف لباس شما کاملا از یکدیگر جدا می­‌شوند.

    زیپ دورو

    زیپ دو رو نیز جز انواع زیپ­‌هایی است که با وجود کاربرد کم اما کاربران خاص خود را دارد.

    این زیپ­‌ها برای لباس­‌هایی به کار می­‌روند که دو رو هستند و امکان جدا شدن کامل آستر داخلی یا دو قسمت لباس از یکدیگر وجود دارد.

     

    زیپ فلزی (شلوار لی)

    زیپ فلزی

    اگر شما نیز از آن دسته افراد باشید که با لباس‌­های جین سروکار داشته باشید قطعا زیپ این لباس­‌ها را دیده­‌اید که چقدر بزرگ و در عین حال سنگین هستند.

    این نوع زیپ‌­ها را از جنس برنج ساخته و معمولا در لباس های جین به کار می­‌برند و حدودا طولی بین 15 تا 20 سانت را دارند که بسیار هم مقاوم هستند.

    زیپ­‌های تزئینی و فانتزی

    شاید شما هم لباس، کیف یا حتی کفشی داشته یا دارید که از زیپ در ساخت آن­‌ها استفاده شده است ولی عملا این زیپ­‌ها هیچ کاربرد عملی ندارند و صرفا جنبه زیبایی را دارند .

    این نوع زیپ‌­ها را تزئینی و فانتزی گویند و معمولا در رنگ­‌های متنوع­‌تری تولید می­‌شوند تا جلوه بیشتری را داشته باشند.

    زیپ‌های بلند

    از زیپ­‌های بلند برای ساخت چمدان، ساک و کیف­‌های بزرگ­‌تر استفاده می­‌شود.

    زیپ دو طرفه

    در انواع زیپ که در مورد آن­‌ها صحبت کردیم باید به زیپ­‌های دو طرفه هم اشاره کنیم.

    این نوع از زیپ­‌ها جالب بوده و به صورتی ساخته شده­‌اند که از هر دو طرف بالا یا پایین با حرکت سرزیپ امکان باز شدن دارند که این عامل باعث شده که بسیار کاربردی باشند.

    از این نوع زیپ­­‌ها برای ساخت پالتوها و بارانی­‌ها استفاده می­‌کنند.

    زیپ پنهان یا نامرئی

    نوعی از زیپ­‌ها نیز وجود دارد که دندانه­‌های آن­ زیر نوار زیپ مخفی است. این نوع زیپ­‌ها را معولا در لباس­‌های مجلسی، و لباس­‌های زنانه استفاده می­‌کنند.

    علاوه بر این زیپ­‌ها را می‌­توان بر اساس دنده­‌های آن­‌ها به دنده استخوانی، فلزی و پلاستیکی نیز دسته بندی کرد.

    برندهای معتبر زیپ

    سرزیپ ykk

    طبق گفته کارشناسان، صنعت تولید زیپ سالانه میلیاردها دلار گردش مالی را در دنیا فراهم کرده است که در این زمینه دو شرکت بزرگ وجود دارند که رقیب یکدیگر بوده و در حال رقابت تنگاتنگی هستند. شرکت ژاپنیYKK(Yoshida Kogyo Kabushikikaisa) به عنوان بزرگ‌­ترین تولید کننده زیپ در جهان شناخته می­‌شود. این شرکت به عنوان بزرگ­‌ترین تولید کننده زیپ در جهان سردمدار تولید انواع زیپ و انواع سرزیپ در مدل­‌های و طرح­‌های متنوع است که طبق برآوردها تقریبا نیمی از بازار جهانی را در اختیار دارد.

    در کنار این شرکت ژاپنی و در رده دوم بازار زیپ، شرکت چینی Fujian SBS Zipper Science & Technology قرار دارد.

    علاوه بر این دو غول آسیایی، کمپانی ایتالیایی Ririنیز به عنوان یک تولیدکننده بزرگ رقیب این دو برند معتبر است.

    نتیجه گیری

    در این مقاله به معرفی انواع زیپ و سرزیپ­‌های تولیدی و موجود در بازار و کاربردهای آن­‌ها پرداختیم و متوجه شدیم که تا چه اندازه این یراق و قطعات کوچک در تولید محصولات متنوع کاربرد دارند. در صورتی که قصد خرید یا کسب اطلاعات بیشتر در حوزه سرزیپ­‌ها را دارید می­‌توانید به فروشگاه دُرتابان مراجعه کرده یا در صورت نیاز از طریق شماره واتساپ 09220946729 با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

     

     

     

     

     

     

     

     

    نظرات
    نظر دهید بستن