جستجو
همه دسته بندی ها
    منو بسته
    بازگشت به همه

    13 روش تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی

    13 روش تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی

    خاطرم هست سال‌ها قبل از اینکه وارد حوزه چرم و یراق آلات بشوم اولین باری که برای خرید چرم به مغازه‌ای در بازار بزرگ تهران رفتم اولین سوالی که پرسیدم این بود که این چرم طبیعی هست یا مصنوعی؟ فروشنده هم با یک لبخند زیبا پاسخ داد که تکراری‌ترین سوال زندگی من همین سوال هست. بعد از این سوال، فروشنده شروع به پاسخ دادن به مابقی سوال‌هایی کرد که من در ذهن داشتم.

    سوال‌هایی که من در ذهن داشتم و بدون پرسیدن به من پاسخ داد این بود که؛ تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی چیست و چگونه می‌توانم خودم تشخیص بدهم تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی را؟

    قطعا تشخیص تفاوت این دو نوع چرم به خصوص برای افرادی که با این حوزه آشنایی کافی ندارند و مبتدی هستند کار آسانی نیست.

    در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به طور مفصل راجع به تفاوت این دو نوع چرم صحبت کنیم.

    تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی

    برای خرید و تهیه چرم طبیعی و مصنوعی در ابتدا نیاز است که با این دو نوع چرم بیشتر آشنا شوید.

    چرم طبیعی: چرمی که به طور مستقیم و به وسیله دباغی کردن از پوست انواع حیوانات مانند بز، گاو، مار، شتر و .. تهیه می‌شود. استفاده از چرم طبیعی تاریخی به قدمت تمدن انسانی دارد و هزاران سال است که انسان‌ها از چرم به همراه یراق آلات برای تولید انواع محصولات کفش، پوشاک، کیف و .. استفاده می‌کنند.

    خرید یراق کفش

     

    تقسیم بندی چرم بر اساس نوع دباغی

    دباغی کردن پوست

    دباغی روشی است که در آن پوست خام حیوانات را در مقابل فرسوده شدن مقاوم کرده و آماده استفاده می‌کنند و به روش‌های مختلفی انجام می‌شود.

    چرم گیاهی: به وسیله گیاهان و روغن‌های حیوانی دباغی شده و بهترین نوع دباغی چرم محسوب می‌شود.

    چرم کرومی: که ماده اصلی در دباغی آن بر پایه کروم است.

    چرم جیر: طی فرایند خاصی از پوست گوساله و بز ساخته شده و بیشتر به عنوان آستر کاربرد دارد.

    چرم اشبالت: شبیه چرم جیر و از ورقه ورقه کردن چرم‌های ضخیم گاوی بدست می‌آید. این چرم نسبت به چرم جیر کیفیت پایین‌تری دارد.

    چرم نوبوک: دارای رخ مخملی بوده و سطحی لطیف دارد.

    چرم ورنی: این چرم از پوست گوساله تهیه شده و ظاهری براق دارد.

    انواع چرم طبیعی

    در حالت کلی چرم طبیعی در سه نوع سبک، نیمه سنگین و سنگین تولید می‌شود.

    چرم سبک: این چرم نسبت به چرم سنگین و نیمه سنگین جنسی ظریف‌تر، نرم‌تر و سبک‌تر داشته و از پوست حیواناتی مانند گوسفند، بز، بزغاله و بره تهیه می‌شود.

    از این چرم برای ساخت محصولاتی مانند لباس، کاپشن استفاده شده و از نوع کم کیفیت‌تر آن به عنوان آستری کفش و لباس استفاده می‌شود. البته باید گفت که محصولات تولید شده از این نوع چرم نسبت به چرم‌های دیگر آسب پذیرتر هستند.

    چرم نیمه سنگین: این مدل چرم از پوست حیواناتی مانند کروکودیل و شتر بدست می‌آید که کمیاب و گران قیمت هستند به همین دلیل از چرم نیمه سنگین برای تولید محصولات لوکس استفاده می‌شود.

    چرم سنگین: پرکاربردترین، مقاوم‌ترین و در عین حال زیباترین نوع چرم است. از این چرم به دلیل استحکام بالا در زیره و رویه کفش استفاده می‌شود. همچنین از این چرم در ساخت کیف‌های دستی، جیبی و .. استفاده می‌شود. چرم سنگین از پوست حیواناتی مانند گاو، گاومیش، گوساله بدست می‌آید.

    چرم مصنوعی: با توجه به گران بودن و همچنین به دلیل آسیب رساندن کمتر به حیات وحش جانوری و مسائل اخلاقی چرم مصنوعی ساخته شده و کم کم توانست سهم بزرگی از بازار چرم را در اختیار خود بگیرد، این نوع چرم از مواد پلاستیکی و پلیمری ساخته می‌شود.

    چرم مصنوعی دارای 3 نوع اصلی:

    • چرم PU (پلی اورتان)
    • چرم PVC
    • چرم میکروفیبر

    راه‌های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی

    تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی

    در ادامه بهترین و در عین حال کاربردی ترین روش‌های تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی را به شما معرفی خواهیم کرد.

    بو کردن

    اولین راه تشخیص چرم طبیعی بو کردن آن است. اگر دقت کرده باشید محصولات تولید شده از چرم طبیعی بوی خاص پوست و موی حیوان را منتقل می‌کنند که با استشمام بوی آن احساس شادابی و سرزندگی در پوست را کاملا می‌توانید حس کنید. این رایحه تا مدت‌ها نیز ماندگار است. در صورتی که چرم مصنوعی بوی نامطبوع و ناخوشایند پلاستیک را منتقل می‌کند. البته متاسفانه گاهی فروشندگانی نیز وجود دارند که برای فروش بیشتر، چرم مصنوعی را با بوی محصولات چرم طبیعی ترکیب می‌کنند که این کار باعث قدرت تشخیص خریدار را با مشکل مواجه می‌کند. به همین خاطر توصیه می‌شود چرم یا محصول چرمی مورد نظر خود را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

    لمس کردن

    تفاوت بعدی چرم طبیعی و مصنوعی در سطح آن‌ها است. چرم طبیعی به دلیل اینکه مستقیما از چرم حیوانات تهیه می‌شود معمولا دارای سطحی یکنواخت و یک شکل نیست و ممکن است، چین و چروک و خطوطی بر روی آن‌ها وجود داشته باشد.

    البته می‌توان طرح‌هایی را به وسیله پرس روی چرم ایجاد کرد.

    همچنین چرم طبیعی دارای سطحی نرم و با قابلیت انعطاف بالا است در صورتی که سطح چرم پلاستیکی صاف و یکنواخت بوده و مانند چرم طبیعی نرم و قابلیت انعطاف بالایی را ندارد.

    انعکاس نور

    به دلیل اینکه پوست حیوانات دارای سطح صاف و مسطح نیست زمانی‌که نور به آن تابیده می‌شود انعکاس نور در آن به صورت صاف و یکنواخت نیست و قسمت‌هایی به صورت مات و قسمت هایی به صورت براق است.

    سوزاندن

    سوزاندن چرم

    روش بعدی تشخیص چرم استفاده از حرارت و آتش است. اما این روش برای محصولات آماده و حاضر در فروشگاه‌ها مناسب نیست. اگر تولید کننده هستید یا قصد خرید چرم خام برای تولید محصول را دارید روش سوزاندن قابل کاربرد است.

    یک فندک را روشن کرده و نزدیک چرم کنید، چرم مصنوعی به سرعت سوخته و جمع می‌شود و بو و رایحه‌ای شبیه به پلاستیک می‌دهد.

    در صورتی که چرم طبیعی بعد از حرارت دادن دیرتر جمع شده و پس از سرد شدن به حالت اولیه برمی‌گردد و رایحه‌ای مانند موهای سوزانده شده دارد.

    استفاده از شناسنامه محصولات چرم

    بسیاری از محصولات چرم و برندهای بزرگ معمولا برای محصولات خود از برچسب یا شناسنامه استفاده می‌کنند تا نشان دهند که محصولاتشان را از چرم طبیعی و مرغوب تولید کرده‌اند.

    در این شناسنامه توضیحاتی از قبیل نوع چرم استفاده شده، کشور سازنده، ضخامت چرم و نخ استفاده شده گنجانده می‌شود.

    البته این بدان معنا نیست که تولیدی و برندهای کوچک توانایی تولید محصولات با کیفیت ندارند اما به هر حال یکی از راه‌های تشخیص محصولات چرم اصل استفاده از شناسنامه است.

    استفاده از آب و رطوبت

    راه بعدی برای تشخیص چرم طبیعی و مصنوعی استفاده از آب و رطوبت است.

    برای این کار کافی است چند قطره آب را بر روی چرم بچکانید. در صورتی که قطرات آب داخل چرم فرو رفت آن چرم اصل و طبیعی است. چرم طبیعی به این خاطر آب را جذب می‌کند که همچون تکه‌های چوب دارای منافذی است که آب به داخل آن نفوذ می‌کند. اما بر خلاف چرم طبیعی رطوبت و قطرات آب در چرم مصنوعی نفوذ نمی‌کند.

    پس برای تست کردن چند قطره آب روی چرم بریزید و چند دقیقه صبر کنید اگر جذب شد چرم اصل است.

    البته باید دقت داشته باشید که چرم طبیعی را از رطوبت دور نگه دارید زیرا آب و رطوبت زیاد می‌تواند به آن آسیب وارد کند.

    تفاوت در قیمت

    راهکار بعدی در تشخیص چرم اصل از مصنوعی تفاوت قیمت است. محصولات تولیدی از چرم اصل به خاطر استفاده از جنس مرغوب‌تر و دوام بالاتر قیمت بسیار بیشتری نسبت به محصولات چرم مصنوعی دارند. قیمت محصولات تولید از چرم طبیعی تقریبا 3 تا 5 برابر چرم مصنوعی است.

    جنس پشت چرم

    در هنگام خرید به پشت محصول دقت کنید، یکی از تفاوت‌های عمده‌ای که بین محصولات طبیعی و مصنوعی است در جنس پشت این محصولات قابل مشاهده است.

    اگر به پشت چرم طبیعی دقت کنید حالت پرزدار دارد در صورتی که پشت چرم مصنوعی به صورت شبکه‌ای از نخ‌ها است.

    وزن

    راهکار بعدی در تشخیص چرم طبیعی از مصنوعی وزن آن‌ها است. چرم طبیعی نسبت به چرم مصنوعی وزن سنگین‌تری دارد.

    مشاهده کردن

    انواع چرم

    اگر اهل خرید کردن باشید قطعا متوجه شده‌اید که محصولات با کیفیت حتی با یک نگاه ساده قابل تشخیص از محصولات کم کیفیت هستند. در مورد چرم نیز همین امر صدق می‌کند. چرم مصنوعی دارای سطحی صاف‌تر و براق‌تر از چرم طبیعی است.

    همچنین چرم مصنوعی ظرافت چرم طبیعی را در سطح خود ندارد که معمولا با یک نگاه ساده قابل تشخیص است.

    تست پاره شدن چرم

    چرم طبیعی بر عکس چرم مصنوعی مقاومت بسیار بالایی در برابر کشیدگی و پاره شدن دارد و می‌توان گفت تقریبا قابل پاره شدن نیست.

    در میان چرم‌های طبیعی نیز چرم گاومیش مقاومت بیشتری نسبت به سایر چرم‌ها دارد.

    خم کردن چرم (انعطاف پذیری چرم)

    راهکار بعدی خم کردن چرم و بررسی میزان انعطاف پذیری آن است، چرم طبیعی به راحتی خم می‌شود و انعطاف بالایی دارد و پس از خم شدن نیز به شکل اولیه خود بر می‌گردد و تغییری در ظاهر آن ایجاد نمی‌شود. اما چرم مصنوعی زمخت بوده و به سختی خم شده و انعطاف کمتری دارد. همچنین پس از خم شدن کاملا به حالت عادی بر نخواهد گشت و احتمالا دارای چین و چروک خواهد شد.

    البته اگر دقت کرده باشید در چرم مصنوعی بعد از خم شدن در لبه‌های آن یک سفیدی خاصی هم در چرم ایجاد می‌شود.

    خرید از فروشگاه‌های معتبر

    فروشگاه چرم

    آخرین ترفندی که می‌توانید به کار ببرید خرید از فروشگاه‌های معتبری است که در زمینه تولید و فروش چرم فعالیت دارند این فروشگاه‌ها به دلیل سابقه خود تلاش می‌کنند رضایت مشتریان خود را جلب کنند به همین خاطر همیشه سعی در ارائه محصولات با بهترین کیفیت هستند.

    جمع بندی

    در این مقاله به معرفی چرم طبیعی و مصنوعی پرداختیم، همچنین سعی داشتیم راه‌های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی را به شما همراهان گرامی معرفی کنیم. در صورتی که در زمینه خرید محصولات چرم سوالی دارید همکاران ما آماده ارائه پاسخگویی به شما هستند.

    همچنین در صورتی که تولید کننده محصولات چرم هستید قطعا نیاز دارید که یراق آلات این محصولات را نیز تهیه کنید از این رو به شما توصیه می‌کنیم به صفحه محصولات یراق کیف، کفش، پوشاک و دستبند فروشگاه دُرتابان مراجعه کنید تا بتوانید از بین هزاران محصول با کیفیت یراق خود را تهیه کنید.

     

     

     
    نظرات
    نظر دهید بستن
    بسیار ممنون.عالی بود