جستجو
همه دسته بندی ها
    منو بسته
    بازگشت به همه

    معرفی انواع دکمه لباس و کاربردهای آن‌ها

    معرفی انواع دکمه لباس و کاربردهای آن‌ها

    از مهم‌ترین ملزوماتی که برای تولید انواع لباس و پوشاک به کار می‌روند دکمه‌ها هستند.

    به جرات می‌توان گفت در تولید اکثر لباس‌های موجود در بازار به نوعی از این دکمه‌های کوچک استفاده می‌شود.

    از آنجایی که دکمه‌ها دارای بی‌نهایت مدل و رنگ هستند در این مقاله سعی کرده‌ایم به مهم‌ترین و پرکاربردترین دکمه‌های موجود اشاره کنیم پس تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

    تعریف دکمه

    در اصطلاح عامیانه دکمه را با نام‌های تگمه یا دگمه نیز می‌شنویم. دکمه واژه‌ای است که وظیفه اصلی آن اتصال دو قسمت جدا از یک لباس است، اما علاوه بر آن دکمه‌ها جنبه تزئینی داشته و در صنعت مد امروزی تاثیری چشم گیر دارند به همین دلیل در تولید آن‌ها از انواع مدل‌ها و رنگ‌ها استفاده می‌شود.

    تاریخچه استفاده از انواع دکمه

    دکمه، تکمه، یاد دگمه قطعه‌ای بسیار کوچک است که که در همه خرازی‌ها و همچنین یراق فروشی‌هایی که در زمینه پوشاک فعالیت می‌کنند به وفور یافت می‌شود.

    دکمه‌ها حدودا 3000 سال پیش اولین بار توسط چینی‌ها و رومی‌ها مورد استفاده قرار گرفتند که بیشتر نیز جنبه تزئینی داشتند تا کاربردی. جنس این دکمه‌ها بیش تر از جنس صدف بود.

    بعدها و حدودا 1200 سال پیش کم کم استفاده از دکمه‌ها در اروپا نیز رواج یافت و از آنجایی که کشور فرانسه همیشه یکی از پیشروان صنعت مد و پوشاک بوده است اولین کارخانه تولید دکمه نیز در این کشور شروع به کار کرد.

    کلمه‌ انگلیسیButton دکمه نیز در همین عصر ساخته و رواج پیدا کرد. این کلمه از ترکیب دو واژه فرانسوی Bouton به معنی دکمه و Bouter به معنی فشار گرفته شده است.

    به مررو و از قرن 19 به بعد میزان استفاده از دکمه ها رواج بسیار پیدا کرد.

    انواع دکمه لباس

    دکمه‌ها از جمله یراق آلات بسیار متنوع و پرکاربرد هستند.

    دکمه‌ها را می‌توان بر اساس شکل ظاهری، نوع کاربرد و جنس تولید شده به شکل های متفاوتی طبقه بندی کرد که ما در ادامه دکمه‌ها را بر اساس شکل ظاهری و کاربرد و همچنین جنس تولیدی آن‌ها طبقه بندی خواهیم کرد و به طور مفصل‌تر راجع به آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

    انواع دکمه لباس از نظر ظاهر و نوع کاربرد

    دکمه‌ها از نظر ظاهری و نوع کاربردشان در لباس‌ها دارای تنوع بالایی هستند.

    دکمه دوسوراخه

    دکمه دو سوراخه

    احتمالا با شنیدن اسم دکمه اولین تصویر ذهنی برای اکثریت افراد همین دکمه‌های دو سوراخه هستند که قطعا پر مصرف‌ترین و کاربردی‌ترین نوع دکمه‌ها به شمار می‌آیند.

    این نوع دکمه‌ها معمولا کوچک و دارای سطحی صاف هستند به همراه بی‌شمار مدل و رنگ های متفاوت.

    از این نوع دکمه‌ها برای دوخت انواع لباس‌های مردانه و زنانه استفاده می‌شود اما احتمالا بیشترین کاربرد آن‌ها در دوخت لباس‌های مردانه و پسرانه است.

    دکمه 4 سوراخه

    این سبک از دکمه‌ها نیز کاملا شبیه به دکمه‌های دوسوراخه است (از نظر تنوع، مدل و جنس به کار گرفته شده در ساخت آنها) و فقط تنها تفاوت آن داشتن 4 سوراخ به جای 2 سوراخ است.

    از این دکمه‌ها نیز در دوخت انواع لباس‌های زنانه، مردانه و بچگانه استفاده می‌شود و احتمالا بیشترین کاربرد آن در دوخت پیراهن‌های مردانه است.

    دکمه چهار پارچه

    دکمه چهارپارچه

    مورد بعدی در معرفی انواع دکمه لباس، دکمه‌های چهار پارچه هستند.

    این نوع دکمه‌ها بیشتر از جنس آهن و سرب تولید شده و مقاوت بالایی دارند.

    همچنین معمولا اندازه آن‌ها از دکمه‌های عادی و معمولا بزرگ‌تر است و بیشتر در تولید لباس‌های جین، کتان و لباس‌های زمستانه کاربرد دارند.

    این نوع از دکمه‌ها به جایی در لباس دوخته نمی‌شوند بلکه به قسمت سوراخ شده لباس به وسیله دستگاهی مخصوص پرس می‌شوند و به این دلیل که از4 قسمت ساخته شده‌اند به آن‌ها دکمه چهارپارچه گفته می‌شود.

    نحوه کار آن‌ها نیز به این طرق است که دو طرف دکمه در هم چفت شد و برای باز کردن هم باید انگشتتان را در بین دو طرف دکمه قرار داده و بکشید. شما می‌توانید از صفحه دکمه چهارپارچه فروشگاه درتابان انواع مدل‌های دکمه چهار پارچه را به راحتی تهیه کنید.

    خرید دکمه چهارپارچه

     

    دکمه قابلمه ای

    دکمه لباس بعدی که به آن اشاره می‌کنیم قابلمه‌ای است.

    این نوع دکمه دو تکه بوده و باید با قالب ابتدا سرهم شود و سپس دوخته شود.

    دکمه قابلمه‌ای بیشتر برای دوخت لباس نوزادان و کودکان استفاده می‌شود. جنس این دکمه‌ها بیشتر از فلز نازک است.

    دکمه‌های شکری

    این نوع دکمه‌ها در گروه دکمه‌های گرانقیمت و مجلسی قرار می‌گیرند. معمولا جنسشان بیشتر از صدف بوده و برای انواع مانتو و لباس‌های مجلسی زنان کاربرد دارند.

    دکمه‌های پایه دار

    دکمه پایه دار

     

    این نوع دکمه‌ها در قسمت زیرین خود یک پایه به شکل حرف U انگلیسی دارند که سوارخ است.

    از قسمت سوراخ این دکمه را به لباس متصل می‌کنند.

    دکمه‌های پایه دار در انواع لباس‌ها کاربرد دارند ولی شاید کاربرد عمده آن‌ها را در انواع مانتوها بانوان باید دانست.

    دکمه عاج فیلی

    در ادامه معرفی انواع دکمه باید به دکمه‌های زیبای عاج فیلی اشاره کنیم که به دلیل ظاهر خاص و جالب طرفدارانی زیادی دارد. این محصول شکل و نام خود را از عاج فیل گرفته است و معمولا در ساخت لباس و پوشاک سنگین زمستانی همچون پالتو، کت و کاپشن استفاده می‌شود. این دکمه‌ها را معمولا از جنس چوب تولید می‌کنند و مانند دکمه‌های چهارپارچه نیازی به قسمت چفت شدن ندارد و از داخل بندی که به صورت اختصاصی برای آنها تعبیه شده است رد می‌شوند.

    دکمه چرم

    دکمه چرمی

    این دکمه‌‌ها استفاده کمتری نسبت به سایر دکمه‌ها موجود در بازار دارد و معمولا در ساخت و تولید کت‌های چرمی کاربرد دارند. البته خریدارانی که قصد خرید این سبک دکمه‌ها را دارند باید دقت داشته باشند که محصولی با کیفیت را تهیه کنند زیرا خرید محصولی بی‌کیفیت بعد از مدتی موجب پوست پوست شدن دکمه‌ها می‌شود.

    دکمه مجلسی

    دکمه‌های مجلسی بیشتر کاربرد تزئینی داشته و به دلیل استفاده از جنس سنگ و فلزات براق دارای قیمتی به مراتب زیادی برخوردار هستند. دکمه‌های مجلسی دارای طرح‌های متنوع گل، برگ یا حتی حیوانات نیز هستند. همانطور که در فیلم‌های سینمایی که قرون گذشته را نشان می‌دهند استفاده از این دکمه ها نماد و سمبل اشراف زادگی بوده است. از این دکمه‌ها بیشتر در دوخت لباس‌های مجلسی زنانه استفاده می‌شود اما گاهی در دوخت کت و شلوار های مردانه نیز کاربرد دارند.

    دکمه های پارچه‌ای

    این نوع دکمه‌ها از دسته دکمه‌های پایه دار هستند و جنس اصلی آن‌ها از فلز است که بوسیله پارچه‌های رنگی پوشانده شده‌اند.

    از دکمه‌های پارچه‌ای بیشتر در ساخت مانتوهای بانوان استفاده می‌شود.

    دکمه سردست (سر آستین)

    دکمه سر دست

    دکمه سرآستین بیشتر توسط آقایان استفاده شده و بیشتر جنبه تزئینی دارد. دکمه سردست برای مراسمات رسمی و اداری کاربرد دارد و انوع مختلفی همچون مدل زنجیری، قفل شونده، گره‌ای پارچه‌ای و ... دارد.

    دکمه لق

    در معرفی انواع دکمه باید به معرفی دکمه‌های لق نیز بپردازیم.

    این نوع دکمه‌ها مانند دکمه‌های چهار پارچه به لباس دوخته نمی‌شوند بلکه توسط دستگاه پرس می‌شوند.

    دکمه لق دارای دو قسمت پایه ثابت و سَری لغزان است که به صورت 360 درجه قابلیت چرخش دارد.

    نحوه استفاده از آن نیز به این صورت است که دکمه را از سوراخی لباس مورد نظر رد می‌کنند .

    از این دکمه‌ها بیشتر در ساخت شلوار های جین استفاده می‌شود.

    انواع دکمه از نظر جنس

    دکمه‌ها را از نظر جنس ساخته می‌توان به انواع دکمه چوبی، پلاستیکی و فلزی تقسیم کرد.

    دکمه‌های چوبی

    دکمه چوبی

     

    این نوع دکمه‌ها از جنس چوب بوده و دارای ظاهری بسیار زیبا هستند اما شاید مشکل بزرگ این قبیل دکمه‌ها مقاومت کمتر آن‌ها در مقابل ضربه و رطوبت باشد. از این دست دکمه‌ها معمولا در ساخت لباس‌های زمستانی استفاده می‌شود و معمولا قیمت بالایی دارند.

    دکمه‌های پلاستیکی( پلی استر)

    دکمه‌های پلی استر از جنس پلاستیک بوده، طرح و مدل‌های فراوانی دارند و همچنین به دلیل قیمت مناسب بسیاری از تولید کنندگان تمایل به استفاده ازاین نوع دکمه‌ها را دارند.

    دکمه‌های فلزی

    این نوع دکمه‌ها از جنس آهن، فولاد و... است که به دلیل کاربرد زیادی که دارند در مدل‌های متنوعی نیز تولید می‌شوند. دکمه‌های چهارپارچه و قابلمه‌ای از این دست دکمه‌ها هستند.

    دکمه‌های صدفی

    در گذشته این دکمه‌ها را از جنس صدف تولید می‌کردند اما کم کم فقط نام این دکمه‌ها صدفی باقی ماند و در حال حاضر این دکمه‌ها را از جنس‌های مصنوعی نفتی تولید می‌کنند.

    انواع دکمه از نظر کاربرد

    دکمه شلواری 

    انواع دکمه مانتویی

    دکمه پالتویی

    دکمه کت و شلواری

    دکمه مجلسی مردانه و زنانه

    دکمه نوزادی

    دکمه پیراهنی

    دکمه مخفی

    تفاوت جهت دکمه در لباس‌های مردان و زنان

    تفاوت دکمه لباس زنانه و مردانه

    نکته‌ای که جالب است تفاوت بین جهت قرار گیری دکمه‌ها در لباس‌های آقایان و بانوان است. دکمه لباس آقایان در سمت راست لباس آن‌ها قرار دارد در صورتی که دکمه در لباس خانم‌ها در سمت چپ لباس‌های آن‌ها قرار می‌گیرد.

    دلایل زیادی برای این امر ذکر شده است اما مهم‌ترین آن را تفاوت سبک زندگی در قرن 19 می‌دانند.

    جایی که مردان اشراف زاده به تنهایی لباس خود را به تن می‌کردند در صورتی که زنان اشرافی به کمک کنیزهای خود لباس‌هایشان را به تن می‌کردند، به همین خاطر دکمه‌ها در سمت چپ لباسشان قرار می‌گرفت تا سریع‌تر توسط کنیزها بسته شوند.

    خرید دکمه

    برای خرید انواع دکمه شما باید به خرازی یا لوازم خیاطی فروشی‌ها مراجعه کنید. البته در فضای وب نیز وبسایت‌های بسیاری فعالیت می‌کنند که می‌توانید محصول مورد نظر خود را از خانه و به صورت اینترنتی با خیالی راحت سفارش دهید و فقط باید در انتخاب فروشگاه مدنظر دقت لازم را داشته باشید تا دچار دردسرهای بعدی نشوید. فروشگاه آنلاین درتابان هم به عنوان بزرگترین تولید کننده و عرضه کننده انواع یراق آلات عرضه کننده دکمه‌های چهارپارچه با کیفیت است که در صورت تمایل می‌توانید ثب سفارش کنید.

    جمع بندی

    در این مقاله به معرفی انواع دکمه لباس در دو دسته بندی مختلف بر حسب ظاهر و نوع کاربرد و همچنین جنس آن‌ها پرداختیم. در صورتی که مدل‌های بسیار زیاد دیگری نیز موجود هستند. قطعا داشتن اطلاعات بیشتر در حوزه انواع دکمه‌ها باعث می‌شود که هم تولید کنندگان هم مصرف کنندگان انتخاب بهتر و معقولانه‌تری در مورد خرید دکمه‌ها داشته باشند. همچنین در صورتی که تولید کننده پوشاک هستید می‌توانید تمام نیاز یراق پوشاک خود را از طریق سایت دُرتابان تهیه کنید.

     

    نظرات
    نظر دهید بستن