جستجو
همه دسته بندی ها
    منو بسته
    بازگشت به همه

    معرفی شغل چرم دوزی و درآمد آن

    معرفی شغل چرم دوزی و درآمد آن

    چرم دوزی هنری است که افراد زیادی در سطح جامعه به آن علاقه‌مند هستند، اما هنر چرم دوزی هم مانند بسیاری از مشاغل دیگر دارای چالش‌هایی است و افرادی که تمایل به شروع به فعالیت در این حوزه دارند با سوالات گوناگونی روبه رو هستند. مانند اینکه برای شروع شغل چرم دوزی به چه ابزار و وسایلی نیاز است؟ درآمد چرم دوزی چقدر است ؟ چگونه می توانم وارد این حوزه شوم؟ و سوالات متعدد دیگر.

    اگر شما هم از علاقه‌مندان به هنر چرم دوزی هستید و به دنبال پاسخ به سوالاهایتان تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

    شغل چرم دوزی

    یکی از کهن‌ترین هنرهای دستی که همچنان نیز طرفداران بسیاری دارد چرم دوزی است. قدمت این هنر را می‌توان چند هزار سال دانست. انسان‌های اولیه برای پوشش خود و همچنین ساخت برخی وسایل از پوست حیوانات استفاده می‌کرند. با پیشرفت بشر چرم دوزی نیز پیشرفت بسیاری کرده است به طوری‌که استفاده از چرم فراتر از رفع نیازهای اولیه انسانی را پوشش می‌دهد.

    همه ساله هزاران نمایشگاه صنعت مد و پوشاک در سراسر دنیا برگزار می شود تا بازدید کنندگان با به روزترین محصولاتی چرمی همچون کیف، کفش، کمربند و .... آشنا شوند.

    چرم دوزی به چه مهارت‌هایی نیاز دارد.

    برای فعالیت در حرفه چرم دوزی فرد باید مهارت‌های لازم برای این کار را دارا باشد. مانند:

    استعداد و علاقه

    هنر چرم دوزی همانطور که از نام آن مشخص است یک کار هنری بوده پس در اولین وهله استعداد و داشتن ذوق هنری بسیار مهم است. همچنین اگر شما به کاری که انجام می‌دهید علاقه مند باشید میزان موفقیت شما را چند برابر خواهد کرد.

    تجربه

    بزرگترین معلم در هر زمینه زندگی تجربه است پس در صورتی می‌توان یک چرم دوز ماهر شد که از تجربه کافی در این زمینه برخوردار باشید.

    شناخت چرم و ابزارآلات آن

    فردی که در زمینه چرم دوزی فعالیت می کند باید با انواع چرم و نحوه تشخیص آنها کاملا آشنا باشد همچنین در این زمینه استفاده از ابزار و یراق آلات مناسب نیز بسیار مهم است.

    وسایل چرم دوزی

    برای ساخت یک محصول چرمی همچون کیف یا کفش از انواع ابزارهای مختلف استفاده می‌شود که می توان آنها را به سه دسته کلی چرم، ابزارآلات چرم دوزی و یراق آلات تقسیم بندی کرد که در ادامه بیشتر راجع به آنها صحبت می‌کنیم.

    چرم

    چرم

    چرم ماده اولیه و پایه اصلی چرم دوزی است که دارای دو نوع چرم طبیعی وچرم مصنوعی است.

    چرم طبیعی : این چرم از دباغی پوست حیوانات مختلفی همچون گوسفند، بز، گاو، کروکودیل و .... بدست می‌آید که دوام و ماندگاری بسیاری بالایی دارد و خود آن نیز به سه نوع سبک، نیمه سنگین و سنگین تقسیم می‌شود.

    چرم مصنوعی: این چرم از پلاستیک ساخته شده و هدف از تولید آن جایگزین کردن چرم مصنوعی به جای چرم طبیعی است.

    ابزارآلات چرم دوزی

    در شغل چرم دوزی برای ساخت محصولات چرمی از ابزارهای بسیار زیادی استفاده می شود. مانند:

    نخ و سوزن

    سمبه

    دستگاه پرس دکمه

    چسب

    خط کش

    درفش

    تیغ

    و ...

    که هر کدام از این وسایل کاربرد خاص خود را در هنگام تولید محصول چرمی دارند.

     

     

    دستگاه پرس دکمه

     

    یراق آلات چرم دوزی

    یراق ها قطعات بسیار کوچکی هستند که در تولید بسیاری از محصولات مختلف چرمی و غیر چرمی همچون کیف، کفش، دستبند، کمربند، پوشاک و ...کاربردهای بسیاری دارند. برخی یراق‌ها همچون، سگک، زیپ، مدبر، منگنه و ... بیشتر جنبه کاربردی دارند. در مقابل بعضی یراق‌ها همچون فیگور یا پلاک‌ها بیشتر جنبه تزئینی.

    البته اکثر یراق‌هایی که برای حوزه چرم دوزی به کار می‌روند هم کاربردی بوده هم جنبه تزئینی دارند

    برای خرید هزاران مدل یراق کیف، کفش، پوشاک و دستبند وارد صفحه محصولات فروشگاه درتابان شوید

    خرید یراق چرم دوزی

    درآمد شغل چرم دوزی

    درآمد این شغل چقدر است؟

    این سوالی است که هر فردی وارد شغلی می‌شود در ابتدای امر از خود و دیگران پرس و جو خواهد کرد.

    در حوزه چرم و چرم دوزی نیز این سوال وجود دارد اما در مرحله اول باید مشخص کنید که دقیقا در چه حوزه‌ای از چرم دوزی می‌خواهید فعالیت داشته باشید.

    فردی هستید بدون تجربه و به دنبال کار در یک کارگاه یا فردی باتجربه هستید که به دنیال راه اندازی کارگاه چرم دوزی است یا شاید هم یک زن خانه دار باشید که به دنبال منبع درآمدی برای خود هستید.

    تمامی مشاغل تولیدی که وجود دارند از یک سری فاکتورهای مشترک تبعیت می‌کنند که شما هم به عنوان فردی که به دنبال راه اندازی کسب و کار خود هستید در ابتدای امر باید به آنها توجه کنید. مانند:

    1- قیمت مواد خام اولیه

    2- نیروی کار

    3- تایم و زمان

    4- یافت بازار فروش(مشتری)

    قطعا این چند مورد در کنار چندین فاکتور دیگر می‌توانند میزان درآمد شما از شغل چرم دوزی را مشخص کنند.

    به عنوان مثال برای تولید یک کیف پول چرم طرح اسلیمی در ابتدا قیمت مواد اولیه رو بدست آورده سپس مدت زمانی که یک نیروی کار برای تولید آن صرف می‌کند، و در آخر قیمتی که شما می‌توانید این کیف را در بازار به فروش برسانید به دست آورید. با تجربیات اینجانب اگر قیمت و هزینه اولیه این کیف 100 هزار تومان برای شما بوده باشد با توجه به 4 الی 5 ساعت زمان برای ساخت آن می‌توانید این محصول را با توجه به قیمت سایت و پیج‌های اینترنتی با قیمتی بین 250 تا 300 هزار تومان به فروش برسانید.

    مثالی که زدیم راجع به تولید یک کیف اسلیمی چرم دست دوز است که قطعات آن نیز به صورت لیزری از قبل برش خورده باشد و در مورد یک فرده تازه کار است. در صورتی که با توجه به دوخت دستی یا ماشینی، مهارت فرد و همچین نحوه برش محصولات میزان کسب سود نیز متفاوت خواهد بود. 

    اگر کمی برای شروع کار خود شک دارید سری به نتایج گوگل بزنید یا در اینستاگرام جستجو کنید تا بتوانید تعداد زیادی پیج چرم فروش را مشاهده کنید. قطعا حوزه‌ای که فروشی نداشته باشد رونقی هم نخواهد داشت.

    انواع محصولات چرمی

    محصولات چرمی

    سری به بازار که بزنید انواع محصولات چرمی را مشاهده خواهید کرد که یا با دست یا چرخ ساخته شده‌اند. مانند.

    کمربند چرمی

    کیف اداری

    کیف پول

    کیف دستی

    کفش چرمی

    بوت و نیم بوت

    ست هدیه چرمی

    کیف مجلسی

    دستبند

    کیف پاسپورتی

    جاکارتی

    جاسوئیچی

    مبلمان

    و....

    خرید محصولات چرم

    چگونه چرم دوزی یاد بگیریم؟

    از آنجایی که هیچ رشته یا دانشگاهی این هنر را آموزش نمی‌دهد افرادی که به یادگیری این حوزه علاقه مند هستند می‌توانند به کارآموزی در کارگاه‌های چرم بپردازند تا از این طریق کم کم با فن و فنون این شغل آشنا شوند.

    راه دیگر آموختن چرم دوزی ثبت نام در کلاس و کارگاه‌هایی است که در مراکز فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود. البته افرادی هم هستند که بدون کارآموزی یا شرکت در هیچ دوره‌ای صرفا با تجربه این هنر را فرا گرفته‌اند.

    توصیه: برخی فروشگاه‌های ابزارآلات چرمی الگوهای برش خورده محصولات چرمی را به صورت آماده به فروش می رسانند که شما فقط وظیفه دوخت و دوز آن را به عهده خواهید داشت. از این رو می‌توانید برای محک زدن خود، این طرح‌های آماده را خریداری کرده و بدوزید و سپس تصمیم‌گیری کنید که آیا به این کار علاقه دارید یا خیر.

    جمع بندی

    چرم دوزی هنری است که امروزه علاقه مندان زیادی دارد اما با توجه به نبودن اطلاعات کافی در مورد این شغل و مقدار درآمد آن بسیاری از افراد از شروع برای این کار ترس و واهمه دارند. در این مقاله بر آن بودیم تا در مورد این شغل، ابزار و وسایلی که مورد نیاز است و همچنین میزان درآمد شغل چرم دوزی صحبت کنیم. امیدواریم که محتوای این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد.

     

     

     

    نظرات
    نظر دهید بستن