جستجو
همه دسته بندی ها
    منو بسته
    بازگشت به همه

    معرفی و کاربرد ابزار و وسایل چرم دوزی

    معرفی و کاربرد ابزار و وسایل چرم دوزی

    استفاده از محصولات ساخته شده از چرم در همه جای دنیا مرسوم بوده و به دلیل زیبایی و دوام آن‌ها طرفداران زیادی دارد به طوری که بسیاری از افراد مشهور و سرشناس در استایل شخصی خودشان به دنبال استفاده از محصولات ساخته شده از چرم هستند.

    چرم دوزی از صنایع دستی جذاب و دوست‌داشتنی کهن می‌باشد که در کشور خودمان نیز قدمتی دیرینه دارد و بسیاری از الگوهای ساخت محصولات در این حوزه برگرفته از تمدن و الگوهای کهن روستایی است که از آن در تهیه انواع محصولات چرم مانند کیف، کفش، کمربند، دستبند، جاسوئیچی و .... استفاده می‌شود.

    برای ساخت محصولات چرم نیاز به ابزارهایی مخصوص است پس در صورتی که به چرم دوزی علاقه دارید یا در این حوزه فعالیت می‌کنید همراه ما باشید تا با ابزار و وسایل چرم دوزی بیشتر آشنا شوید.

    تاریخچه چرم دوزی در ایران

    ایران همیشه در صنعت چرم یکی از پیشتازان در عرصه جهانی بوده است و قرن‌هاست که ایرانیان در این زمینه فعالیت دارند. با این وجود قدمت این هنر در ایران به اندازه کشورهای مصر و چین باستان نیست. تا اوایل سال 1300 چرم دوزی به روشی سنتی بوده ولی از این سال‌ها کم کم رویه‌ای پیشرفته‌تر به خود گرفت تا اینکه اولین کارخانه صنعتی چرم در سال 1311 در همدان و توسط اردشیر یگانگی شروع به کار کرد.

    ابزار و وسایل چرم دوزی

    ابزار چرم دوزی

    به دلیل دوام بالای چرم طبیعی جهت تبدیل آن به کیف، کفش و... نیاز است که از وسایل مخصوصی استفاده کرد.

    امروزه علاوه بر کارگاه‌های چرم دوزی بسیاری از بانوان علاقه دارند که چرم دوزی را یاد گرفته تا درکنار فراگرفتن یک هنر خاص منبع درآمدی را نیز برای خود تامین کنند که قطعا چرم دوزی یکی از بهترین گزینه‌ها است.

    در ادامه به معرفی مهم‌ترین ابزارهای چرم دوزی می‌پردازیم.

    چرم

    اولین ابزار چرم دوزی خود چرم است که در دو نوع طبیعی و مصنوعی در بازار موجود است.

    چرم طبیعی را از حیواناتی نظیر بز، گوسفند، اسب، خوک، گاو، شترمرغ، مار و ... تهیه می‌کنند. در حالت کلی چرم طبیعی را می‌توان به سه نوع سبک، نیمه سنگین و سنگین تقسیم کرد.

    • چرم سبک: از پوست حیواناتی مانندگوسفند، بره، بزغاله تهیه می‌شود و نسبت به سایر چرم‌ها نازک‌تر بوده و انعطاف پذیر تر است. چرم سبک برای ساخت محصولات ظریف به کار می‌رود.
    • چرم نیمه سنگین: این نوع چرم از پوست حیواناتی نظیر تمساح، کروکدیل، شترمرغ، مارمولک و ... تولید می‌شود که نسبت به چرم سبک دارای ضخامت بیشتری بوده و دوام بالاتری دارد. این نوع چرم به دلیل کمیاب بودن دارای قیمیتی بالا بوده و برای ساخت کالاهای گرانقیمت و لوکس مانندکمربند و کفش‌های خاص استفاده می‌شود.
    • چرم سنگین: این نوع چرم از پوست گاو، گوساله و شتر تهیه شده و معمولا در ساخت کیف‌های چرمی از آن‌ها استفاده می‌شود.

     

    چرم مصنوعی: چرم مصنوعی به دلیل در دسترس‌تر بودن و قیمت به مراتب پایین‌تر آن نسبت به چرم طبیعی کاربرد فراوانی دارد.

    نخ و سوزن

    نخ و سوزن

    از اولین وسایل مورد نیاز چرم دوزی نخ و سوزن‌ها هستند.

    از 3 نوع نخ ابریشمی، موم زده و تریشه‌ای برای دوخت چرم استفاده می‌شود. نخ ابریشم ارزان‌ترین نوع نخ بوده و برای کارهای ظریفی مثل جاکارتی یا کیف پول استفاده می‌شود.

    نخ موم زده بهترین و باداوم ترین نوع نخ است که عمر و کیفیت بالایی دارد. تریشه هم برای کارهای تزئینی به کار می‌رود.

    فرایند دوخت چرم پس از مرحله برش و چسباندن چرم انجام می‌شود.

    در دوخت چرم از مدل‌های متفاوت دوخت استفاده می‌شود. دوخت ساده، دوخت بخیه‌ای، دوخت زنجیره، دوخت رومی، دوخت زیگزاگ، دوخت اُریب، دوخت دندان موشی، دوخت مارپیچ و .... از انواع مدل‌های دوخت محصولات چرمی هستند.

    تخته کار

    تخته کار وسیله‌ای است که در هنگام سمبه و سوراخ کردن زیر چرم قرار می‌گیرد تا از آسیب رسیدن به سایر سطوح جلوگیری کند. جنس تخته کار از جنس فایبرگلاس و پلاسیتک فشرده است.

    سمبه‌ها

    سمبه

    سنبه یا سمبه‌ها ابزارهایی هستند که به منظور سوارخ کردن ورق‌های چرم از آن‌ها استفاده می‌شود. معمولا جنس آن‌ها از فولاد است. سمبه‌ها دارای اشکال و اندازه‌های متنوعی هستند که بنا بر حسب نیاز و اندازه نخ‌های دوختی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. البته پرکاربردترین سمبه‌ها دایره‌ای هستند.

    خرید سمبه

     

    دکمه زن یا دستگاه پرچ زن

    دستگاه پرچ زن یا دکمهزن از جمله وسایل چرم دوزی است که وظیفه‌ی آن همچون سمبه‌ها سوراخ کردن چرم برای دوخت است. اما از این دستگاه معمولا در کارگاه‌هایی استفاده می‌شود که میزان تولید محصول روزانه آن‌ها بالا است و استفاده از سمبه باعث عقب افتادن روند تولید می‌شود.

    این دستگاه علاوه بر راحتی از خستگی دستان شما نیزجلوگیری می‌کند.

    همچنین استفاده از سمبه و چکش باعث ایجاد سروصداهای زیادی می‌شود که آزاردهنده است اما دستگاه پرچ زن صدای بسیار کمی تولید می‌کند و آرامش روحی خواهید داشت هنگام کار کردن.

    قیچی مخصوص چرم

    قیچی

    چرم‌ها را به دلیل ضخامت بالا و استحکام آن‌ها نمی‌توان به وسیله قیچی‌های معمولی برش داد از این رو نیاز است که از قیچی‌های مخصوص چرم استفاده کرد.

    خط کش فلزی و گونیا

    از مهم‌ترین وسایل چرم دوزی خط کش و گونیا است.

    از خط کش برای اندازه گیری، کاتر زدن و علامت گذاری روی چرم استفاده می‌شود.

    مشته(چکش)

    همانطور که در ابتدای صحبت هایمان اشاره کردیم چرم طبیعی دارای دوام و مقاومت بالایی است و در مقابل پاره گی نیز مقاومت خوبی دارد پس برای اینکه بتوانیم چرم را سوراخ کنیم نیاز داریم که از سمبه‌ها به همراه مشته استفاده کنیم.

    برای سوراخ کردن چرم سمبه را روی چرم گذاشته و با مشته به آن ضربه وارد می‌شود.

    از چکش نیز برای این امر استفاده می‌شود اما کمی خطرناک است.

    یراق آلات چرم دوزی

    یراق آلات چرم دوزی

    از مهم‌ترین وسایل مورد نیاز چرم دوزی قطعا یراق‌ها هستند.

    یراق‌ها قطعاتی با سایزهای متفاوت ولی معمولا کوچک هستند که هم جنبه کاربردی داشته هم جنبه زیبایی و تزئینی دارند.

    از جمله پرمصرف‌ترین یراق‌های چرم دوزی که در ساخت کیف، کفش، کمربند کاربرد دارند می‌توان به انواع سگک‌ها، قفل‌ها ، بندگیرها، دکمه‌ها و هزاران یراق کاربردی و تزئینی دیگر اشاره کرد که در ساخت محصولات چرم دوزی به صورت بسیار گسترده‌ای به کار می‌روند.

    در صورتی که به دنبال خرید یراق آلات هستید می‌توانید از صفحه محصولات یراق کیف، یراق کفش، یراق پوشاک بهترین و به روزترین یراق آلات موجود در بازار را با قیمتی مناسب تهیه کنید.

    چسب

    چسب‌های متنوعی در بازار موجود است، اما بهترین نوع چسب در حوزه چرم استفاده از چسب آهن است.

    اما از چسب‌های دیگری همچون چسب همکاره و چسب قطره‌ای نیز می‌توان استفاده کرد.

    درفش چوبی

    قطعا تا بحال این وسیله را در دستان کفاشان نیز دیده‌اید که از آن برای سوارخ کردن کفش‌ها استفاده می‌کنند. درفش وسیله‌ای آهنی با دسته‌ای چوبی است که برای سوارخ کردن چرم و گذراندن نخ و سوزن از آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    تیغ موکت بُری

    گاهی برای بُریدن چرم قیچی کارایی لازم را ندارد. همچنین در مواقعی برای بریدن الگوها نیاز به ابزاری دقیق‌‌تر از قیچی دارید به همین خاطر می‌توانید از تیغ موکت بُر استفاده کنید.

    مواردی که گفتیم تنها تعدای از ابزار و وسایل چرم دوزی بودند، در صورتی که ابزارهای زیاد دیگری همچون فندک، چاقو، شیار زن، گیره نیز در دوخت محصولات چرمی استفاده می‌شوند.

    دستگاه پرس دکمه

    دستگاه پرس دکمه

    آخرین ابزای که به آن اشاره می‌کنیم دستگاه پرس است امروزه در تولید محصولات مختلف چرمی از دکمه‌های پرچی، منگنه و زیرو رو پرچ‌ها استفاده می‌شود که برای پرس این یراق‌ها بر روی محصولات از دستگاه پرس دکمه استفاده می‌شود.

    خرید دستگاه پرس دکمه

    جمع بندی

    امروزه مُد و استفاده از به روز ترین لباس و پوشاک دغدغه بسیاری از افراد جامعه است. به همین خاطر افراد از هر راهی برای خوش استایل‌تر و خوش پوش‌تر بودند استفاده می‌کنند. از این‌رو استفاده از محصولات متنوع و زیبای چرمی نیز بسیار رایج شده است. ساخت محصولات چرمی نیاز به تخصص و استفاده از ابزارهای مخصوصی دارد.

    در این مقاله بر آن بودیم تا به معرفی انواع وسایل چرم دوزی همچون چرم، نخ، چسب، نخ و سوزن، یراق آلات چرم دوزی و ... بپردازیم.

    در صورتی که در زمینه خرید یراق آلات چرم نیاز به مشاوره داشتید می توانید با مشاورین و کارشناسان ما ارتباط بگیردید همچنین در صورتی که به دنبال خرید یراق الات چرم دوزی هستید برای خرید مدل‌های متنوع می‌توانید به صفحه محصولات فروشگاه دُرتابان مراجعه کنید.

    نظرات
    نظر دهید بستن