جستجو
همه دسته بندی ها
    منو بسته
    بازگشت به همه

    یراق آلات چیست؟ همه چیز درباره یراق و انواع آن

    یراق آلات چیست؟ همه چیز درباره یراق و انواع آن

    من هم مانند بسیاری از افراد تا همین سه سال پیش که با مجموعه بزرگ درتابان آشنا بشم و شروع به همکاری با سایت این شرکت داشته باشم کلمه یراق و یراق آلات به گوشم آشنا بود اما حقیقتا نمیدونستم که منظور از یراق چیه و چه کاربردهای وسیعی داره. اگه شما هم مثل من دوست دارید تا اطلاعاتتون رو بیشتر کنید و با انواع یراق آلات و کاربردهاشون آشنا بشید تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

    یراق چیست؟

    شاید کلمه یراق رو برای اولین باره که دارید می‌شنوید، اما شما هر روز، هر ساعت و دقیقه با این ابزارهای کوچک سروکار دارید و ازشون استفاده می‌کنید. وقتی که درب کابینت رو باز می‌کنید یا درب اتاقتون رو، یا همین الان که در حال خواندن این مقاله هستید، لباسی که بر تن دارید و ... در ساخت همه آنها از یراق آلات استفاده شده است.

     تاریخ دقیق شروع استفاده از یراق آلات به خوبی مشخص نیست اما احتمالا با شروع ذوب آهن  و ساخت ابزارهای آهنی استفاده از یراق آلات نیز رواج پیدا کرد.

    کلمه یراق اصطلاحا به وسایل یا ابزارهای ریز و کوچکی اطلاق می‌شود که در ساخت و کاربرد وسایل بزرگ‌تر از آنها استفاده می‌شود. به عنوان مثال درب یک کابینت را در نظر بگیرید که در ساخت آن از انواع لولا، دستگیره، پایه و... استفاده شده است. یا در شلوار جینی که همین الان بر تن دارید از زیپ، دکمه، کمربند ساخته می‌شود.

     به این ابزار و قطعات ریز که معمولا از جنس آهن، سرب، آلومینیوم و گاها پلاستیک ساخته می‌شوند یراق آلات گفته می‌شود که در چندین دسته بندی مختلف قرار می‌گیرند که در ادامه به مهم‌ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

    انواع یراق آلات

    همانطور که اشاره کردیم استفاده از یراق آلات طیف وسیعی در بر می‌گیرد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند.

    یراق درب و پنجره

    یراق درب و پنجره

    اولین موردی که به آن اشاره می‌کنیم انواع یراق‌هایی که در ساخت درب و پنجره کاربرد دارند مانند لولا، دستگیره، ضربه گیر، ریل، قفل و... هستند.

    یراق برقی

    این دسته طیف وسیعی از محصولات همچون انواع کلید و پریز، شارژر، قفل، ریموت و .. را شامل می‌شود. قطعا خانه‌ای را نمی‌توان ساخت اگر در آن کلید و پریز و .... به کار نرفته باشد.

    مرکز خرید یراق آلات برقی تهران کجاست؟

    مرکز خرید این محصولات در شهر تهران منطقه 12، محله فردوسی(لاله زار) است که با مراجعه حضوری فروشگاه‌های زیادی ملاحظه می‌کنید و می‌توانید محصول مورد نظر خود را تهیه کنید.

    یراق کابینت

    کابینت عضو جدا نشدنی هر خانه و آشپزخانه‌ای است که جلوه بسیار زیادی در طراحی داخلی خانه دارد. از طرفی تصور آشپزخانه‌ای بدون کابینت غیر ممکن است چون عدم وجود کابینت یعنی یک هرج و مرج واقعی در آشپزخانه. اما برای نصب کابینت‌ها و باز و بسته کردن آنها همانطور که بالاتر اشاره کردیم از انواع یراق استفاده می‌شود همچون لولا، ریل، دستگیره و ... که عملا بدون استفاده از آنها نمی‌توانید کابینت خود را به دیوار آشپزخانه متصل کنید.

    مرکز خرید یراق آلات کابینت تهران کجاست؟

    این سوالی است که هر کابینت ساز و همچنین مصرف کننده‌ای به دنیال پاسخ به آن است. در جواب این سوال باید بگوییم که میدان حسن آباد تهران و خیابان‌های اطراف آن بورس اصلی فروش یراق آلات کابینت هست که هر محصولی مد نظر داشته باشید می‌توانید در آنجا تهیه کنید. همچنین برای تهیه یراق آلات لوکس و بسیار با کیفیت باید به خیابان سهروردی سر بزنید.

    البته این سه دسته بندی که به آنها اشاره کردیم (یراق درب و پنجره، برقی و کابینت) را می‌توانید در یک دسته کلی به نام یراق آلات ساختمانی قرار دهید.

    یراق آلات تزئینی و آنتیک

    همانطور که از نام این یراق‌ها مشخص است این محصولات در ساخت محصولاتی که جنبه تزئینی و شاهانه دارند کاربرد دارند مانند ساخت انواع جعبه جواهرات، صندوقچه، جعبه‌های تزئینی و میز و کشو و حتی در ساخت کتاب‌های نفیس هم از گوشه‌های آنتیک استفاده می‌شود.

    یراق آلات کیف و کفش

    شاید قرار دادن این محصولات در یک دسته بندی چندان کار درستی نباشد اما از آنجایی که یراق استفاده شده در اکثر محصولات  این حوزه یکسان است این دو محصول را درکنار هم قرار داده‌ایم. در ساخت انواع کیف و کفش از یراق‌های متنوعی همچون زیپ، گل پایه دار، زنجیر و ... استفاده می‌شود. اما محصولاتی هم منحصر به فرد است به عنوان مثال در ساخت کفش از مدبر یا گازگیر استفاده نمی‌شود و مخصوص حوزه کیف است.

    خرید یراق کیف

    یراق لباس

    در حوزه تولید لباس و پوشاک یراق‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول پارچه‌هایی هستند که به صورت نوارهایی دور جیب، پایین پیراهن، دور یقه و پایین شلوار دوخته می‌شوند.

    دسته دوم هم قطعات ریز و کاربردی همچون انواع دکمه، زیپ، سگک، پلاک و ... هستند که در ساخت انواع پیراهن، شلوار، مانتو، کت، کاپشن و ... کاربرد دارند.

    خرید یراق لباس

     

    مرکز خرید یراق آلات کیف، کفش و پوشاک تهران کجاست؟

    برای خرید این یراق آلات به صورت حضوری می‌توانید به بازار بزرگ محله پاچنار مراجعه کنید. در این محل علاوه بر عمده فروشی‌های زیادی که در حوزه فروش یراق فعالیت دارند فروشگاه‌های چرم طبیعی را مشاهده کنید. همچنین اگر خیاط باشید یا به چرخ خیاطی نیاز داشته باشید هم با چند قدم جلو رفتن می‌توانید وارد خیابان پانزده خرداد جنوبی شده و فروشگاه‌های فروش چرخ خیاطی را مشاهده کنید. 

    در صورتی که حضورا به محله پاچنار مراجعه کردید می‌توانید به دو فروشگاه بزرگ درتابان که در دل این بازار قرار دارد مراجعه کنید و بهترین و جدیدترین یراق آلات را تهیه کنید.

    کاربرد یراق آلات

    با توجه به صحبت‌هایی که داشتیم می‌توان نتیجه گرفت که از این قطعات کوچک و زیبا برای دو هدف مهم استفاده می‌شود. ابتدا کاربردی کردن محصولات تولیدی است. به این معنا که شما نمی‌توانید درب یا پنجره‌ای را بدون لولا یا دستگیره استفاده کنید.

    دومین مورد هم زیبایی محصولات است به عنوان مثال اگر دقت کرده باشید در ساخت کیف‌ها از مدل‌های مختلف قفل استفاده می‌شود که زیبایی محصولات تولیدی را دو چندان می‌کنند.

    جمع بندی

    در این مقاله بر آن بودیم که تعریف جامعی را از کلمه یراق را ارائه دهیم و گفتیم که یراق به قطعات کوچک و جذابی گفته می‌شود که  در ساخت انواع محصولات مختلف کاربرد دارند. امیدواریم که توانسته باشیم نیاز شما را بر طرف کنیم. همچنین در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر داشتید می‌توانید با کارشناسان مجموعه درتابان ارتباط برقرار کنید.

    نظرات
    نظر دهید بستن